Word lid Bestel gratis

Zorgbelang start meldactie: Betalen bij apotheek?

Zorgbelang Noord-Holland heeft in januari en februari veel klachten binnengekregen over apotheken. Soms kregen mensen niet het medicijn dat de arts hen had voorgeschreven. Soms moesten mensen de medicijnen direct betalen in de apotheek.

Haarlem, 28 februari 2013

Zorgbelang Noord-Holland start meldactie: betalen bij de apotheek?

Zorgbelang Noord-Holland heeft in januari en februari veel klachten binnengekregen over apotheken. Soms kregen mensen niet het medicijn dat de arts hen had voorgeschreven. Soms moesten mensen de medicijnen direct betalen in de apotheek. Eén klant moest zelfs 700 euro voorschieten. Niet altijd wilde de verzekeraar het al betaalde bedrag (helemaal) vergoeden. Zorgbelang Noord-Holland wil graag weten of meer mensen hier een probleem mee hebben. Daarom organiseert deze organisatie een meldactie in de maand maart. Iedereen die een recente ervaring met de apotheek wil melden kan een vragenlijst invullen op website www.zorgbelang-noordholland.nl. Er kan ook telefonisch gemeld worden bij de afdeling Informatie en Klachtenopvang via 0900 – 243 70 70 (0,10 per minuut; bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.00 tot 13.00).

Voorkeursbeleid
De klachten hebben te maken met het voorkeursbeleid (preferentiebeleid) en betalingen die klanten moeten doen in de apotheek. Volgens het voorkeursbeleid geeft de apotheker een klant het goedkoopste medicijn mee. Dit is om de kosten van medicijnen in de hand te houden. Er zijn ook gevallen waarin in het medisch noodzakelijk is dat een klant een specifiek merk medicijn gebruikt, ook al is dit niet het goedkoopste. In dit geval moet er afgeweken worden van het voorkeursbeleid. Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht een duurder medicijn te vergoeden als hiervoor een medische noodzaak is.

Veel klachten
In de eerste twee maanden van 2013 is er al veel geklaagd over de apotheek: een kwart van het aantal klachten dat normaal gemiddeld per jaar binnenkomt is nu al geregistreerd. De mensen die bij Zorgbelang Noord-Holland klaagden hadden een duurder medicijn nodig. Dit stond op het recept. De apotheker wilde echter het goedkope medicijn meegeven. Wanneer klanten dit weigerden werd hen gezegd dat ze het duurdere medicijn konden krijgen als zij het zelf in de apotheek voorschoten. Eén klant moest hierdoor 700 euro betalen en dit bedrag zelf via de verzekering terugvragen.

Verzekeraar geeft soms niet thuis
Declareren bij de zorgverzekeraar blijkt in deze gevallen soms niet eenvoudig. Klanten krijgen te horen dat de verzekeraar niet direct aan klanten uitkeert, maar alleen declaraties van apothekers vergoedt. Dit is afgesproken in de contracten tussen de zorgverzekeraar en de apotheek. Dat levert een probleem op voor klanten. Niet iedereen kan de dure medicijnen voorschieten.  Ook is onzeker of klanten hun betaling wel terugkrijgen.

Meldactie in maart
Zorgbelang Noord-Holland wil graag weten of er meer mensen zijn die klachten hebben over hun apotheek. Daarom is er de hele maand maart een meldactie. Ervaringen met de apotheek kunnen gemeld worden via een korte vragenlijst op de website www.zorgbelang-noordholland.nl . U kunt ook bellen naar de afdeling Informatie en Klachtenopvang via 0900 – 243 70 70 (0,10 per minuut) om uw verhaal te doen en om advies te vragen in de specifieke situatie. Zorgbelang Noord-Holland verzamelt de verhalen (anoniem) en zal vervolgens bekijken op welke manier hiervoor aandacht gevraagd kan worden.

Niet voor publicatie:

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Loes ter Horst, beleidsadviseur bij Zorgbelang Noord-Holland.
Telefoon:          023 – 530 00 00
E-mail:             l.terhorst@zorgbelang-noordholland.nl

De URL direct naar de vragenlijst is: http://monitor.zorgbelang-panel.nl/engine.asp?guid=B7CBC46B3BE94A9FAF056...

Zorgbelang Noord-Holland: bondgenoot van zorgvragers
Zorgbelang Noord-Holland is bondgenoot van iedereen die in onze provincie gebruikmaakt van zorg. Wij maken ons sterk voor een betere kwaliteit van de zorg en zetten ons in voor meer zelfregie en inspraak van patiënten, cliënten en mantelzorgers. Hiervoor gebruiken wij de ervaringen van zorgvragers en werken wij samen met patiëntenvertegenwoordigers.

Iedereen met een vraag, klacht of melding over de zorg kan gratis bij ons terecht. Wij zijn onafhankelijk van zorginstellingen en zorgverzekeraars en behartigen uitsluitend de belangen van de zorgvragers. De afdeling informatie en klachtenopvang is op werkdagen bereikbaar via 0900 – 243 70 70 (€ 0,10 per minuut). Kijk voor meer informatie op onze website: www.zorgbelang-noordholland.nl.

Zorgbelang Noord-Holland
Schipholpoort 48
2034 MB Haarlem
023 - 530 00 00
info@zorgbelang-noordholland.nl
www.zorgbelang-noordholland.nl
Volg ons op Twitter: @ZorgbelangNH